Selvkørende biler
Posted by admin in Uncategorized on Aug 15, 2015
Google har igennem flere år haft selvkørende biler til at køre rundt og filme indhold til Google Street View. I praksis har der dog nogle gange været en person bag rattet, der i nødstilfælde kunne overtage kontrollen med køretøjet, hvis det skulle være nødvendigt. Men det er efterhånden blevet mere undtagelsen end reglen, at der har været personer i bilerne, i takt med at Google har fået tilladelser til førerløse biler i Californien og Nevada.
For et par uger siden kom det også frem, at Tesla arbejder på at lave førerløse biler og snart er klar til at producere dem. CEO´en for Uber var kort efter ude at sige, at han gerne ville købe samtlige 500.000 førerløse Tesla-biler, når de var færdigproducerede i 2020.
Apple træder nu ind i kampen
Tidligere på ugen blev det så endelig dokumenteret, at Apple nu også er langt med planerne om at bygge førerløse biler under projektnavnet “Project Titan”. Apples topchef har holdt en række møder med bilproducenter og er begyndt at rekruttere ingeniører fra Tesla samt flere større batteriproducenter. Ifølge The Guardian har Apple allerede hundredvis af ingeniører i gang med at arbejde at udvikle førerløse biler i en anonym kontorbygning i Sunnyvale kun 6 kilometer fra Apples hovedkontor i Cupertino.
Udviklingen har allerede været i gang og er senest blevet speedet up efterhånden som Toyota, BMW – og senest Mercedes-Benz og Honda – er trådt ind i markedet. Men når mastodonter som Apple og Google går ind i markedet og sætter hundredvis af ingeniører bag ideerne, så kommer der til at ske radikal innovation og en fremskyndelse af den teknologiske udvikling indenfor markedet med førerløse biler.
Jeg er ikke klar til førerløse biler
Personligt ville jeg have meget store betænkeligheder ved at sætte mig ind i en førerløs bil og køre 120 km/t på autobahnen, imens jeg blot sov på bagsædet. Hvad hvis en ondsindet hacker overtog kontrollen med bilen, så jeg i stedet vågende op i en kælder i Østeuropa?
Det lyder selvfølgelig paranoidt, men blot tanken om at der rent teknisk kunne gå noget galt eller at sikkerheden i bilerne altid ville kunne kompromitteres virker meget skræmmende.
Det ville løse mange udfordringer på sigt
Teknologisk er dette en meget spændende udvikling og netop hjemkommet fra en uge på Manhattan i New York, så kunne jeg se enorme fordele ved at udskifte de ca. 40.000 taxier fra Yellow Cab og Uber med selvkørende biler, der nemt og bekvemt kunne fragte mennesker rundt i byen. Dels så sker kørslen ved lave hastigheder og dels så er der enorme sundshedsmæssige og økonomiske fordele ved at erstatte taxatrafikken med førerløse biler.
Hvad synes du?
Robin Roy Krigslund-Hansen