Elbiler er en interessant tanke, men de er stadig i en tidlig fase

Posted by in Uncategorized on Aug 15, 2015

Tesla Motors har i øjeblikket kæmpe succes med deres Model S, som er gået hen og blevet den mest solgte bil i Norge på tværs af alle bilmodeller, men her overvejer man også at ændre bilbeskatningen.

I Danmark er der også mange fordele ved at købe en Tesla, de elbiler for nuværende er fritaget for verdens højeste brandbeskatning af personbiler. Desværre for danskerne, ser det også ud til at ændre sig ifølge den nye Skatteminister, som endda kommer fra ‘blå stue’ (læs partiet Venstre).

Personligt synes jeg, at tanken om elbiler er meget tiltalende både udfra et miljømæssigt og driftsøkonomisk perspektiv, men jeg kan stadig ikke forestille mig at købe en Tesla eller lignende til at dække vores private behov, da vi alt for ofte har brug for at kunne køre længere afstande, end de nuværende modeller kan dække. Jeg har adskillige gange set en Tesla stå i vejkanten på den tyske autobahn, imens familien bliver flyttet over i ADAC-bil (vejhjælp). Den situation ønsker jeg ikke at risikere med min familie. Det er simpelthen for ufleksibelt at skulle ind og tanke for hver 200 km. Så er der pludselig endnu længere fra Schweiz til Danmark end de allerede i forvejen ca. 1.200 kilometer.

Tesla er netop gået ind på markedet for at levere store batteri-løsninger til private hjem i USA samt at sammenkoble disse i et såkaldt ‘grid’, hvor forbrugerne kan dele strøm imellem sig. Det er en meget interessant tanke, fordi forbrugerne så kan indkøbe strøm fra netværket, når det er allermest gunstigt (f.eks. om natten, når der er overskudsstrøm til en billig pris). Jeg har ikke teknisk indsigt nok til at kunne vurdere, hvor meget masseproduktionen af disse batterier vil kunne fremme den fremtidige batterikapacitet i Tesla´s biler samt i andre bilmodeller generelt. Men der er ingen tvivl om, at den øgede produktion skaber stordriftsfordele, der fremmer den teknologiske udvikling på batterifronten og dermed skaber håb om bilbatterier med langt større kapaciteter og dermed rejseafstande.

Så jeg vil sætte mig på lur og afvente udviklingen. Når markedet udvikler sig i de kommende år, så vil jeg slå til, når elbilerne kan køre mindst 800 kilometer på en optankning, eller når vores kørselsbehov ændres væsentligt.

Der er ingen tvivl om, at det er en meget spændende tid, vi går i møde. Forhåbentlig kan der ske store globale miljømæssige forandringer kombineret med besparelser for ejerne af bilerne.

Robin Roy Krigslund-Hansen